mandag den 17. marts 2014

#19: Tripping Oxford

Hello Everyone! I’m impressed with myself. Efter 7 mdr.  i storbyen har jeg endelig været uden for Londons grænser (: Gatwick lufthavn tæller ikke rigtigt med..)! Jeg har været i Oxford! Universitetsbyen i England, hjemsted for verdens næstældste universitet: University of Oxford (ß herunder 45 mindre colleges), samt et af de ældste offentlige biblioteker i verden: Bodleian Library.

Selve turen var arrangeret af KFUK London og var et åbent tilbud til alle de havde lyst til at tage med. Dagen startede med at vi (ß ca. 40 danske unge) mødtes ved KFUk’s hostel i nord London kl. 9am, hvorfra der var arrangeret bus direkte til Oxford. Turen tog ca. 2 timer og var faktisk ret interessant i sig selv, da den tog os igennem en del af London – de fattige, grå, industrialiserede forstadsområder - som man ellers normalt ikke stifter bekendtskab i sin daglige færden gennem zone 1/2.
   Anyway, da vi ankom til byen fik vi et meget pædagogiks kort over byens seværdigheder og så havde vi ellers fri til at gøre/se/opleve hvad vi havde lyst til indtil bussen kørte tilbage til London kl. 5.30pm.  Personligt fik jeg oplevet:

Oxford Castle; et 1000 år gammelt slot med en meget dramatisk historie og en tilhørende grøn bakke (: okay, det lød til dumt), men et højt udsigtspunkt i hver tilfælde med en smuk udsigt ud over hele byen.

Christ Churh College; det største og mest berømte college i Oxford. Fantastisk stemningsfyldt og smukt sted, hvor lidt over 300 unge bor, lever og studerer.
Ekstra info: Hjemsted for virkelighedens Great Hall of Harry Potter !!

Bodleian Library; et ud af kun tre copyright biblioteker i hele England, dvs. det har en kopi af sådan cirka alt stof udgivet på engelsk. Biblioteket er delvist underjordisk og strækker sig under store dele af byen, men Radcliffe Camera (: tilhørende læsesal) står som overjordisk symbol.

The Botanic Garden; en af Englands ældste botaniske haver, meget hyggeligt. De havde ænder :P

Udover  al vores  flittige sightseeing brugte vi også bare tiden på bare at nyde stemningen og det helt fantastiske vejr.  9. marts og 20 grader, jeg klager ikke.