tirsdag den 15. oktober 2013

#8: The Nationals

Hello Everyone! Og nej, indlæggets titel er desværre ikke en reference til bandet af samme navn, men til intet mindre end The National Brass Band Championship of Great Britain (!) Hvor vildt er det lige? Mig der aldrig nogensinde har interesseret sig for klassisk musik, har været til 'englandsmesterskaberne' i Brass Band (<-- for dem der ikke liige ved det, er et Brass Band et klassisk ensemble som kun består af messingblæsere + slagtøj)! :P
   Men altså, for at starte med begyndelsen, begyndte hele dette projekt med, at min søde veninde Sofie Dannesbo, som også bor herovre lige pt. og som har spillet i Brass Band halvdelen af sit liv, manglede en som ville med hende ind og høre/se The Nationals, som tilfældigvis skulle afholdes i The Royal Albert Hall (!). Da jeg fandt ud af dette, synes jeg imidlertid at det var en fantastisk mulighed for at komme ind og opleve Royal Albert Hall og samtidigt blive lidt kulturelt dannet (;-)) og med Sofie som erfaren guide kunne det vel ikke gå helt galt?
   Her kommer lige et recap af dagens begivenheder:
   Koncurrencen startede kl. 10 og varede indtil kl. 19 og på den tid skulle 20 forskellige bands fra forskellige regioner i Storbritanien nå at spille. Hvert band skulle efter tur spille nøjagtigt det samme stykke musik, et såkaldt 'test piece' som er skrevet specielt til lejligheden (<-- varer ca. 20 min.) og det enkelte band bedømtes så ud fra deres tekniske færdigheder af et dommerpanel bestående af tre dommere. Dommerne kendte ikke rækkefølgen af de enkelte bands og sad konkurrencen igennem lukket inde i et lille telt, således at de udelukkende kunne bedømme ud fra lyd-performance. I løbet af dagen kunne man gå til og fra koncertsalen, således at man ikke behøvede at høre alle 20 bands spille det samme stykke musik (!), men kunne navigere mellem forhåndsfavoriterne ;-) Dagens vinderne blev et kendt Walisisk Brass Band - Cory - som faktisk også var Sofie og jegs personlige favorit ;-)
   Aftenen tilbragte vi hjemme hos Sofie i East Dulwich med at se film og spise chokoladeis med chokoladekiksecruch, så en perfekt afslutning på en interessant og inspirendende dag. Royal Albert Hall var helt fantastisk smuk og en storståelt oplevelse i sig selv. Jeg har forsøgt taget nogle billeder (beklager den meget dårlige kvalitet!), men jeg tror RAH er et sted der skal opleves live for virkelig at opleve stemningen.

x Sofie

**Jeg undskylder for alle ukorekt anvendte faglige termer i ovenstående, samt eventuelle misforståelser af brass band konceptet** 










Ingen kommentarer:

Send en kommentar